Volgens een nieuwe enquête van het BIVV beperkt 1 festivalganger op 10 die achteraf nog moet rijden, zijn alcoholgebruik helemaal niet of houdt hij geen rekening met de wettelijke limiet. Vandaag geven we het startschot van de nieuwe BOB-campagne om een mentaliteitsverandering te bereiken. De opzet van de campagne is tweeledig: de publieke opinie beïnvloeden zodat de aanvaardbaarheid van rijden en drinken minder groot wordt en personen ertoe aanzetten om vooraf een BOB te kiezen zodat ze veilig thuis geraken.

 

Rijden en drinken: omvang van het fenomeen  

Voetbalmatchen, festivals en concerten

Muziekfestivals lijken de uitgelezen plek om alcohol te drinken. Zo blijkt uit een enquête van het BIVV dat 9,2% van de personen die achteraf nog naar huis moeten rijden, zijn alcoholgebruik helemaal niet beperkt of het wel beperkt maar zonder rekening te houden met de wettelijke limiet. De plaats die echter het vaakst aanzet tot drinken is een voetbalstadion. 11,1% van de toeschouwers die naar het voetbal gaan met de wagen, zegt totaal geen rekening te houden met de wettelijke limiet. Ook concertzalen vormen een probleem: 6,2% van de bezoekers houdt niet echt rekening met zijn alcoholverbruik. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat het belangrijk is dat personen die met de wagen komen, voorzorgsmaatregelen nemen en andere manieren voorzien om veilig thuis te geraken. 

 

Teveel gedronken? 1 Belg op 3 durft niet tussen te komen

Volgens een enquête van de Franse Stichting ‘Vinci Autoroutes’ in 11 Europese landen, durft bijna 1 Belg op 3 iemand die teveel gedronken heeft, niet af te raden het stuur te nemen. Dat is het hoogste percentage van alle deelnemende landen. Zelfs in vergelijking met onze buurlanden, blijft België achter (Duitsland: 17%, Frankrijk: 23%, Nederland: 25%). Drinken en rijden manifesteert zich zelfs tijdens de werkuren. Meer dan 1 Belg op 4 (27%) geeft immers toe alcohol te drinken tijdens een businesslunch wanneer ze nog moeten rijden. Hiermee scoren we, afgezien van Griekenland, alweer het slechtst van heel Europa.

 

1 ongeval op 8 te wijten aan alcohol

De al te grote aanvaardbaarheid van heel wat bestuurders ten opzichte van rijden en drinken weerspiegelt zich ook in de ongevallenstatistieken. Jaarlijks gebeuren er meer dan 5200 letselongevallen waarbij ten minste één weggebruiker onder invloed was van alcohol. Dat is meer dan 12% van alle ongevallen samen (10% in Brussel, 11,9% in Vlaanderen en 15,3% in Wallonië). Dat betekent dat in België 1 letselongeval op 8 te wijten is aan alcohol.

 

‘BOB, altijd nul op.’

Drukbezette terrasjes, heerlijke etentjes, zwoele uitgaansavonden en spontane citytrips in eigen land… Het zijn de onmisbare ingrediënten voor een op en top Belgische zomer. Wordt er getoast en gefeest in goed gezelschap? Dan moet BOB uiteraard ook van de partij zijn. Van vrijdag 9 juni tot maandag 4 september 2017 zetten de drie gewesten en het BIVV de levensbelangrijke boodschap ‘BOB, altijd nul op.’ centraal. Ben je BOB? Dan ben je dat van aperitief tot digestief. Van de eerste santé tot de laatste tournée. Tot je veilig thuis bent.
 
De nieuwe BOB-campagne promoot een veilige zomer: ze benadrukt hoe normaal het is om vooraf in een BOB te voorzien voor een veilige terugrit. BOB zijn, dat is bovendien simpel. Dat is geen glaasjes of uren tellen. Nee, BOB zijn dat is vooraf plannen om geen druppel alcohol te drinken vóór het rijden of één van de alternatieven gebruiken om veilig terug naar huis te keren: de taxi, het openbaar vervoer, ter plaatse overnachten bij een vriend of in een hotel.

 

BOB zomert mee

De BOB-campagne tourt deze zomer langs een aantal festivals om jongeren aan te moedigen vooraf afspraken te maken over BOB: wie drinkt er niet van begin tot eind? Is er een beurtrol afgesproken? Is de terugrit vooraf uitgestippeld met het openbaar vervoer of een taxi? BOB zomert alvast mee op Les Ardentes, de Gentse Feesten, Suikerrock, de Lokerse Feesten en zoveel meer evenementen.  De campagneboodschap ‘BOB, altijd nul op.’ zal vanaf half juni in een zomerfrisse verpakking te zien zijn op honderden affiches langs de (autosnel)wegen in Vlaanderen. Ook de bussen van De Lijn en de MIVB worden in een kleurrijk BOB-kleedje gezet.

 

www.bivv.be

donderdag, juni 8, 2017